STREFA ROZWOJU ZAWODOWEGO : ORGANIZACYJNA
|
Lp.
|
Działania
|
Formy realizacji
|
Dowody realizacji
|
Termin realizacji
|
1
|
Poznanie procedury awansu zawodowego
|
analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego (ustawa, rozporządzenie)
|
- poprawnie sformułowany wniosek o rozpoczęcie stażu - plan rozwoju zawodowego
|
sierpień - wrzesień 2005 r.
|
2
|
Dokumentowa-nie realizacji planu rozwoju
|
- gromadzenie dokumentów, świadectw, zaświadczeń, programów itp. - gromadzenie scenariuszy zajęć hospitowanych - fotografowanie realizowanych przedsięwzięć - zapisywanie wszelkich świadomych działań na rzecz rozwoju zawodowego
|
- zaświadczenia
- scenariusze
- zdjęcia
- teczka z dokumentami wynikającymi z poniższych i powyższych zadań
|
okres stażu na bieżąco
|
4
|
Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją ich podstawowych funkcji
|
- uczestniczenie w Radach Pedagogicznych - współpraca z rodzicami, pedagogiem szkolnym, Rzecznikiem Praw Ucznia - wdrażanie Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania i Wychowania
- praca w zespole wychowawczo- terapeutycznym - praca w zespole humanistycznym
|
- wykaz spotkań
- kopie dokumentów kopie planów - potwierdzenie
- potwierdzenie dyrektora szkoły
- potwierdzenie przewodniczącej zespołu - potwierdzenie
|
na bieżąco
|
5
|
Opracowanie komputerowe własnych planów dydaktycznych z języka polskiego i historii
|
- opracowanie planów dydaktycznych
|
- plany dydaktyczne
|
wrzesień 2005-2007
|
6
|
Opracowanie planu wychowaw-czego
|
- opracowanie planu wychowawczego
|
- plany wychowawcy
|
wrzesień 2005-2007
|
7
|
Opracowanie komputerowe oraz zapoznanie uczniów i rodziców z wymaganiami na poszczególne oceny szkolne z języka polskiego i historii
|
- opracowanie kryteriów oceniania z języka polskiego i historii - konsultacje z nauczycielami podczas spotkań zespołu humanistycznego - zapoznanie uczniów z zakresem wymagań edukacyjnych
|
- kopie opracowanych wymagań edukacyjnych
- podpisy uczniów i rodziców
|
wrzesień - październik 2005-2007
|
8
|
Udział w procesie szkolnego doskonalenia nauczycieli
|
- przedstawienie propozycji do planu pracy zespołu wychowawczo- terapeutycznego Zespołu Szkół - sporządzenie planu pracy zespołu humanistycznego gimnazjum
|
- publikacje i materiały szkoleniowe
- plan pracy i sprawozdanie z pracy zespołu humanistycznego
|
sierpień - wrzesień 2005-2007
|
9
|
Współtworzenie planu realizacji ścieżek edukacyjnych Zespołu Szkół
|
- przedstawienie propozycji do planu realizacji ścieżek edukacyjnych
|
- plan ścieżek edukacyjnych
|
październik 2005
|
10
|
Współtworzenie planu dydaktycznego, wychowaw-czego i opiekuń-czego szkoły
|
- współtworzenie układania planu pracy szkoły
|
- plan pracy szkoły - potwierdzenie
|
sierpień 2005
|
11
|
Modyfikacja Szkolnego Regulaminu Oceniania Zachowania
|
- propozycje oceniania zachowania uczniów
|
- Szkolny Regulamin Oceniania Zachowania
|
sierpień 2005
|
12
|
Współpraca i pomoc w realizacji zadań z Pomorskich Certyfikatów Jakości
|
- propozycje działań
|
- poświadczenie szefa zespołu
|
według regulaminu konkursu
|
13
|
Organizacja warsztatu pracy
|
- kompletowanie filmoteki wykorzystywanej do realizacji programu - opracowanie wybranych scenariuszy lekcji, testów i materiałów pomocniczych do wybranych lekcji - gromadzenie materiałów związanych z komputerem i Internetem przydatnych w pracy nauczyciela polonisty - wykorzystanie serwisów edukacyjnych do wymiany poglądów i materiałów polonistycznych i dydaktycznych - systematyczne zapoznanie się z ofertą wydawniczą - opieka nad klasą – dbałość o wystrój i estetykę sali lekcyjnej
|
- wykaz pozycji filmowych
- kopie scenariuszy itp.
|
okres stażu na bieżąco
|
14
|
Aktywna współpraca ze strukturami samorządowymi i innymi organizacjami
|
- współpraca z Gminnym Ośrodkiem Kultury - współpraca z Urzędem Gminy - współpraca z Opieką Społeczną - współpraca z przedstawicielką Służby Zdrowia – pielęgniarką szkolną - współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w Malborku - współpraca z Parafią w Starym Polu - promowanie szkoły w lokalnej prasie - współpraca z biblioteką szkolną
|
- zaświadczenie
- zaświadczenie
- potwierdzenie
- potwierdzenie - sprawozdania spotkań z klasą
-zaświadczenie
- zaświadczenie
- potwierdzenie
- potwierdzenie
|
cały okres stażu na bieżąco
|
15
|
Nawiązanie współpracy z nauczycielem stażystą
|
- rozmowy, pomoc merytoryczna, wymiana poglądów - doświadczeń
|
- potwierdzenie stażysty
|
według potrzeb
|
16
|
Przygotowanie projektu sprawozdania
|
- autorefleksja, analiza realizacji podjętych zadań , sformułowanie wniosków i przemyśleń
|
- sprawozdanie z realizacji planu zawodowego
|
czerwiec 2007 r.
|
STREFA ROZWOJU ZAWODOWEGO - OSOBISTA
|
Lp.
|
Działania
|
Formy realizacji
|
Dowody realizacji
|
Termin realizacji
|
1
|
Wstępna ocena własnych umiejętności i możliwości
|
- skompletowanie i ocena wszelkich dokumentów oceniających moją pracę zawodową - uświadomienie sobie własnych niedoskonałości pracy w szkole wymagających poprawy - decyzja o przyjętej formule stażu - złożenie podania o rozwój zawodowy - tworzenie planu rozwoju zawodowego - opracowanie ankiety skierowanej do ucznia, opracowanie ankiety skierowanej do rodzica
|
- plan rozwoju zawodowego - kopie ankiet
|
sierpień - wrzesień 2005 r.
|
2
|
Poszerzenie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrz-szkolnym i zewnątrz-szkolnym doskonaleniu
|
- udział w różnych formach doskonalenia zawodowego - udział w pracach zespołu humanistycznego gimnazjum - udział w pracach zespołu wychowawczo – terapeutycznego - udział w radach szkoleniowych
- opracowanie i wdrażanie autorskiego programu edukacyjnego
|
- zaświadczenia
- potwierdzenie
- plan pracy zespołu
- potwierdzenie przewodniczącej zespołu - potwierdzenie dyrektora szkoły - dowody realizacji - kopie programu autorskiego
|
- na bieżąco
- według planu zespołu
- według planu pracy zespołu
- rok szkolny 2006 / 2007
|
3
|
Studiowanie szeroko pojętej literatury i czasopism metodycznych przydatnych w pracy
|
- korzystanie z zasobów biblioteki szkolnej , miejskiej i pedagogicznej
- wyszukiwanie nowych publikacji książkowych i ciekawych artykułów w czasopismach oświatowych - ciągła lektura prasy komputerowej - uzupełnianie zbiorów prywatnych
|
- wykaz przeczytanych artykułów i pozycji książkowych ( dziennik lektur ) - scenariusze zajęć dydaktycznych i wychowawczych
|
cały okres stażu na bieżąco
|
4
|
Pogłębienie wiedzy merytorycznej poprzez wykorzystanie ćwiczeń i zadań z zakresu gramatyki, literatury, ortografii i teatrologii
|
- spotkania z nauczycielami podczas zespołu humanistycznego, wymiana poglądów
|
- zbiór ciekawych ćwiczeń
|
na bieżąco
|
5
|
Nabycie umiejętności stosowania techniki komputerowej w podstawowym zakresie
|
- zapisanie się i udział w kursie komputerowym
|
- zaświadczenie ukończenia kursu
|
rok szkolny 2005 / 2006
|
6
|
Zdobycie kwalifikacji – egzaminator języka polskiego w gimnazjum
|
- zapisanie się i udział w szkoleniu
|
- zaświadczenie
|
rok szkolny 2005 / 2006
|
7
|
Zdobycie nowych kwalifikacji
|
- zapisanie i udział w studiach podyplomowych- - logopedia
|
- zaświadczenie
|
2006 / 2007
|
8
|
Opracowanie i opublikowanie scenariuszy zajęć do wykorzystania na lekcjach języka polskiego
|
- publikacje tradycyjne i internetowe
|
- scenariusze zajęć
|
2005 / 2006 2006 / 2007
|
9
|
Lekcji pokazowe z języka polskiego
|
- prowadzenie lekcji
|
- konspekty - potwierdzenie
|
2005 / 2006
|
10
|
Publikacje własnych rozwiązań dydaktycznych i wychowaw-czych
|
- opublikowanie własnych rozwiązań dydaktyczno – wychowawczych w Internecie
|
- scenariusze - zaświadczenia
|
2005 / 2007
|
11
|
Dzielenie się swoją wiedzą i doświadcze-niem, ich promocja
|
- kreatywna rola przy tworzeniu dokumentów szkolnych - publikacje
- prowadzenie „ otwartych zajęć” dla nauczycieli i rodziców - pedagogizacja rodziców
|
- kopie dokumentów , potwierdzenia
- kopie publikacji, potwierdzenia publikacji - potwierdzenia uczestników, scenariusz - materiały informacyjne
|
cały okres stażu
|
12
|
Udział w różnych formach kultury
|
- indywidualne, klasowe, szkolne wyjazdy na imprezy kulturalne ( teatr, kino, koncerty itp. )
|
- kopie kart wycieczek, - potwierdzenia wyjazdu
|
cały okres stażu
|
13
|
Pełnienie dodatkowych funkcji w szkole
|
- pełnienie funkcji wychowawcy
- pełnienie funkcji przewodniczącej zespołu humanistycznego gimnazjum - pełnienie funkcji Rzecznika prasowego
|
- plany wychowawcze, dokumentacja działań - potwierdzenia dyrektora szkoły
|
cały okres stażu
|
14
|
Rozwijanie i doskonalenie umiejętności interpersonal-nych
|
- praca nowymi metodami rozwijającymi umiejętności interpersonalne zarówno u uczniów, jak i nauczyciela np. drama - autorefleksja
|
|
na bieżąco
|
15
|
Dalsza droga rozwojowa
|
- podsumowanie pracy w ramach stażu: - zestawienie sukcesów i porażek, udoskonalenia swojej osobowości i pracy z młodzieżą - uwzględnienie sugestii wynikających z ewaluacji dyrekcji, rodziców i uczniów
|
|
w miarę możliwości
|
16
|
Opieka nad gabinetem języka polskiego
|
- dbałość o estetykę - wzbogacanie w pomoce dydaktyczne - eksponowanie prac uczniów - zakup firan i rolet oraz elementów dekoracyjnych i użytkowych
|
- wykonanie pomocy dydaktycznych
|
na bieżąco
|
STREFA ROZWOJU ZAWODOWEGO - DYDAKTYCZNA
|
Lp.
|
Działania
|
Formy realizacji
|
Dowody realizacji
|
Termin realizacji
|
1
|
Obserwacja zajęć dydaktycznych prowadzonych przez innych nauczycieli
|
- poznanie warsztatu pracy nauczyciela – polonisty, historii - komunikowanie się przez Internet
|
- potwierdzenie hospitacji
|
raz w semestrze
|
2
|
Obserwacja zajęć prowadzonych przez nauczyciela – stażystę
|
- wzajemna obserwacja zajęć, ich omawianie i wspólna analiza wybranych aspektów lekcji
|
- potwierdzenie hospitacji
|
w okresie stażu nauczyciela - stażysty
|
3
|
Prowadzenie zajęć w obecności Wicedyrektora Szkoły – Wioletty Pokory
|
- opracowanie scenariuszy lekcji, konsultacja, analiza
|
- karta hospitacji
|
raz w roku szkolnym
|
4
|
Inicjatywy kulturalne
|
- organizowanie i współpraca przy ich realizacji
|
- zaświadczenia, zdjęcia
|
w okresie stażu
|
5
|
Udział w konkursach
|
- przygotowanie wybranych uczniów do konkursów literackich, recytatorskich, ortograficznych i olimpiady przedmiotowej - przeprowadzenie wybranych konkursów proponowanych przez MEN , Kuratorium Oświaty i Wydawnictwa Oświatowe
|
- potwierdzenia - zaświadczenia - zapisy w kronice szkoły
|
cały okres stażu
|
6
|
Praca z uczniem mającym trudności dydaktyczne na zajęciach wyrównawczych z języka polskiego oraz w czasie wolnym ucznia i nauczyciela
|
- zajęcia z wybranymi uczniami
|
- zapisy w dzienniku zajęć wyrównawczych - opis działań dodatkowych
|
na bieżąco, według planu pracy zajęć wyrównawczych
|
7
|
Zindywidualizo-wana praca na lekcji z uczniami nadpobudliwymi i uzdolnionymi
|
- zajęcia z wybranymi uczniami
|
- potwierdzenie
|
na bieżąco
|
9
|
Opracowanie cyklu lekcji integrujących treści z języka polskiego i plastyki dla uczniów gimnazjum
|
- Konsultacje z nauczycielem sztuki – Elżbietą Woś
- opracowanie cyklu lekcji
|
- komplet konspektów
|
listopad 2005
|
10
|
Opracowanie tekstów sprawdzających umiejętności cichego czytania ze zrozumieniem
|
- konsultacje z nauczycielami – polonistami - opracowanie tekstów
|
- wzory tekstów
|
wrzesień maj 2005
|
11
|
Opracowanie własnych kryteriów oceniania
|
- konsultacje z nauczycielami – polonistami - opracowanie kryteriów oceniania
|
- kryteria oceniania dyktand
- kryteria oceniania ustnych wypowiedzi - kryteria oceniania recytacji - kryteria oceniania wybranych prac literackich
|
2005- 2007
|
12
|
Prace z uczniami klas III gimnazjum mające na celu przygotowanie uczniów do egzaminów
|
- praca z uczniami kl. III gimnazjum
|
- teksty ćwiczeń
|
rok szkolny 2005/ 2006 2006/2007 2007/2008
|
13
|
Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej
|
- aktywny udział w formach doskonalenia zawodowego adekwatnego do potrzeb nauczyciela i szkoły - przygotowanie pomocy dydaktycznych
|
- potwierdzenia,
- materiały szkoleniowe
|
cały okres stażu
|
14
|
Wykorzystanie technologii informatycznej w pracy pedagogicznej
|
- korzystanie z systemu operacyjnego WINDOWS przy sporządzaniu planów i dokumentacji szkolnej - korzystanie z komputerowych programów edukacyjnych, - Internetu
|
- kopie materiałów opracowanych przy pomocy komputera
- rejestr adresów internetowych
|
na bieżąco
|
15
|
Innowacje pedagogiczne
|
- prowadzenie zajęć metodami aktywizującymi ucznia - gromadzenie nagrań video i płyt CD przydatnych w pracy polonisty - gromadzenie literatury metodycznej
|
- scenariusze zajęć
- spis pomocy audiowizualnych
- spis pozycji książkowych
|
cały okres stażu
|
16
|
Organizacja wycieczek dydaktycznych
|
- organizacja wycieczek dydaktycznych – ścieżki edukacyjne
|
- karty wycieczek - zaświadczenie - fotografie
|
dwa razy w ciągu roku szkolnego
|
17
|
Analiza własnej pracy pod kątem skuteczności i efektywności nauczania języka polskiego
|
- zbieranie informacji według przygotowanych narzędzi
|
- gromadzenie dokumentacji , sprawdzianów
|
na bieżąco
|
18
|
Wprowadzenie ścieżek w nauczaniu języka polskiego w gimnazjum
|
- powadzenie zajęć z uwzględnieniem wszystkich ścieżek edukacyjnych
|
wykaz treści realizowanych w ramach ścieżek
|
cały okres stażu
|
STREFA ROZWOJU ZAWODOWEGO- WYCHOWAWCZO - OPIEKUŃCZA
|
LP.
|
Dzialania
|
- Formy realizacji
|
- Dowody realizacji
|
Termin realizacji
|
1
|
Organizacja warsztatu pracy w sferze wychowawczej
|
- zapoznanie z programem wychowawczym szkoły i określenie zadań wychowawczych - poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków
|
- potwierdzenie Dyrektora szkoły
|
na bieżąco
|
2
|
Współpraca z Pedagogiem Szkolnym
|
- kontakty z Kamilą Ronżewską w ramach lekcji wychowawczych - wspólne analizowanie problemów i podejmowanie decyzji - kierowanie na badania i zajęcia psychopedagogiczne uczniów z trudnościami w nauce
|
- potwierdzenie Pedagoga - scenariusze spotkań lekcyjnych
|
według potrzeb
|
3
|
Współpraca z rodzicami
|
- indywidualne rozmowy - prowadzenie spotkań klasowych - prezentacja osiągnięć uczniów w poszczególnych etapach edukacji - organizacja imprez klasowych z udziałem rodziców - w ramach pedagogizacji rodziców przeprowadzenie ankiet związanych z planami wychowawczymi na dany rok, agresji w szkole
|
- potwierdzenie Dyrektora Szkoły - kserokopia zapisów w dzienniku lekcyjnym
- zdjęcia
- kopie ankiet
|
konsultacje z rodzicami na bieżąco
|
4
|
Współpraca z Rzecznikiem Praw Ucznia
|
- spotkania z Rzecznikiem w ramach lekcji wychowawczych
|
- potwierdzenie - notatki, broszury informacyjne
|
cały okres stażu
|
5
|
Realizacja planu pracy wychowawcy
|
- przeprowadzenie zajęć wychowawczych zgodnie z planem
- zorganizowanie okolicznościowych uroczystości i imprez klasowych - diagnozowanie oczekiwań wychowanków- ankiety - angażowanie uczniów w pracę na rzecz szkoły
|
- kopie planu wychowawczego - projekty lekcji
- ksero z dziennika
- kopie ankiet
|
cały okres stażu
|
6
|
Doskonalenie umiejętności potrzeb w pracy wychowawczej
|
- czytanie literatury pedagogiczno- psychologicznej - komunikowanie się ze środowiskiem nauczycielskim poprzez Internet
|
- wykaz przeczytanej literatury
|
na bieżąco
|
7
|
Tworzenie sytuacji wychowaw-czych podnoszących poczucie odpowiedzialno-ści za siebie i innych
|
- pomoc koleżeńska dla uczniów słabszych - zbiórka pieniędzy na cele charytatywne
|
- dowód wpłaty - potwierdzenie
|
na bieżąco w okresie stażu
|
8
|
Zajęcia otwarte
|
- przedstawienia, warsztaty i lekcje otwarte dla rodziców - zajęcia otwarte dla innych nauczycieli
|
- potwierdzenie
|
okres stażu
|
9
|
Współpraca z Opieką Społeczną
|
- współpraca z Opieką Społeczną w celu udzielania różnych form pomocy uczniom
|
- poświadczenie GOPS Stare Pole
|
na bieżąco
|
10
|
Edukacja regionalna
|
- pielęgnowanie szkolnych tradycji
|
- zdjęcia
|
cały okres stażu
|